De beste vitamine B12

Wat is het beste vitamine B12 supplement?

Beste vitamine B12 supplement

Wat is het beste vitamine B12 supplement? En wat maakt het ene B12 supplement beter dan het andere? Wanneer je ervoor kiest om naast je voeding een extra vitamine B12 supplement te gebruiken, wil je graag een goed werkend product. Het liefst het beste vitamine B12 supplement dat je kunt vinden! Dit kan belangrijk zijn bij mensen met een eentonig dieet, vegetariërs, veganisten, rokers of mensen die alcohol of drugs gebruiken. Maar hoe herken je nu het beste vitamine B12 supplement? Er zijn namelijk grote verschillen in kwaliteit tussen verschillende vitamine B12 producten en de vormen waarin deze worden aangeboden. In dit blogartikel leggen we je uit waar je op kunt letten bij de aankoop van het beste vitamine B12 supplement.


Onderwerpen in dit blogartikel:

Wat is vitamine B12 precies?
Wat is het probleem van vitamine B12?
Kies voor de (beste) actieve vorm van vitamine B12: methylcobalamine
Wat maakt het ene supplement beter dan het andere? Kies voor de hoogste effectieve lichaamsopname!
Conclusie: gemicelliseerde vitamine B12 is het beste

Wat is vitamine B12 precies?

Vitamine B12 – ook wel cobalamine genoemd - is moleculair gezien een ingewikkelde vitamine en is één van de belangrijkste voedingsstoffen uit de vitamine B-familie. Er bestaan 8 verschillende vitamines B, die een belangrijke rol spelen in de cellulaire stofwisseling. Vitamine B12 is een essentiële vitamine die betrokken is bij verschillende systemen in het lichaam. Vitamine B12 is voor de mens met name belangrijk voor de normale werking van het zenuwstelsel en voor de ontwikkeling van rode bloedcellen in het beenmerg. Je krijgt vitamine B12 vooral binnen via dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en melkproducten. Een tekort aan vitamine B12 kan een gevolg zijn van onvoldoende inname via voedsel of van een verminderde absorptie in het lichaam.

Vitamine B12: cobalamine

Vitamine B12: cobalamine

Wat is het probleem van vitamine B12?

Ons lichaam is niet in staat om zelf vitamine B12 aan te maken. Daarnaast is vitamine B12 – na inname via voedsel - maar een korte tijd aanwezig in ons lichaam en kan ons lichaam maar een zeer kleine hoeveelheid vitamine B12 opslaan. Wanneer je (te) weinig vitamine B12 via voedsel binnenkrijgt en kiest voor aanvulling via een supplement, kan je lichaam deze vitamine B12 niet snel genoeg verwerken en wordt er zelfs een groot gedeelte van de werkzame stof afgebroken door je maagzuur en vervolgens uitgescheiden. Nog voordat het opgenomen kan worden in de bloedbaan! De effectieve opname van vitamine B12 kan dus achterblijven bij de verwachtingen.


Kies voor de (beste) actieve vorm van vitamine B12: methylcobalamine

Vitamine B12 komt in verschillende vormen voor:

  • Adenosylcobalamine
  • Hydroxocobalamine
  • Cyanocobalamine
  • Methylcobalamine

Deze vormen van vitamine B12 zijn bijna identiek. Echter zijn adenosylcobalamine en methylcobalamine de enige actieve vormen van vitamine B12. Dat wil zeggen dat de vitamine in het lichaam niet meer omgezet hoeft te worden in een actieve vorm en rechtstreek geabsorbeerd kan worden. Dit is erg belangrijk, gezien de korte tijd die vitamine B12 in ons lichaam aanwezig kan zijn. Wanneer we een niet-actieve (synthetische) vorm van vitamine B12 binnenkrijgen, heeft deze vitamine pas een functie binnen ons lichaam na omzetting in een actieve vorm (methylcobalamine). Bij deze omzetting gaat overigens ook nog het grootste gedeelte van het nutriënt verloren. Je hebt dus weinig aan een niet-actieve vorm van vitamine B12.

Hieronder een vergelijking tussen een niet-actieve vorm van vitamine B12 (cyanocobalamine) en een actieve vorm van vitamine B12 (methylcobalamine), na inname:

Omzetting vitamine B12 in actieve vorm


Wat maakt het ene supplement beter dan het andere? Kies voor de hoogste effectieve lichaamsopname! 

Wat maakt in de praktijk het ene vitamine B12 supplement nu beter dan het andere? Dat is gemakkelijk te verklaren. Je bent immers op zoek naar vitamine B12 die zo snel, goed en effectief mogelijk wordt opgenomen door je lichaam. Zo kan je lichaam optimaal profiteren van de goede eigenschappen van de ingenomen vitamine B12. Er zijn een aantal verschillende vormen waarin vitamine B12 als supplement wordt aangeboden:

  • Pil, poeder of capsule
  • Smelttablet / zuigtablet
  • Opgeloste druppels
  • Gemicelliseerde druppels

Een pil, poeder of capsule moet na inname door je lichaam worden opgelost en omgezet in een actieve vorm van vitamine B12 om opgenomen te kunnen worden in de bloedbaan. Dit proces is echter erg inefficiënt en het grootste gedeelte van de werkzame stof gaat hierbij verloren. De gemiddelde lichaamsopname is hierbij ongeveer 7-20%.

Wanneer je kiest voor een smelttablet of zuigtablet, komt via de mond (onder de tong) de vitamine B12 direct via het mondslijmvlies in de bloedbaan terecht. Er gaat minder van de werkzame stof verloren. De effectieve lichaamsopname is hierbij ongeveer 40-50%.

Bij opgeloste druppels, is de vitamine B12 al opgelost in water, wat de lichaamsopname via het maag- darmstelsel bevordert. Hierdoor gaat er minder van de werkzame stof verloren, al wordt alsnog een groot gedeelte afgebroken in de maag en twaalfvingerige darm, onder invloed van pancreas sap en maagzuur. Je lichaam kan van de totale ingenomen hoeveelheid vitamine B12 ongeveer 20-40% opnemen in de bloedbaan.

De meest effectieve vorm van vitamine B12, is de vorm waarbij de vitamine is opgelost in water en is ingepakt in micellen. Dit zijn kleine ‘pakketjes’ die de vitamine beschermen tegen afbraak door o.a. maagzuur en ervoor zorgen dat nagenoeg de volledig ingenomen hoeveelheid direct kan worden opgenomen in de bloedbaan. Je lichaam maakt van nature al micellen aan om moeilijk opneembare stoffen te kunnen opnemen uit je voedsel, maar dit proces verloopt vrij traag en kost je lichaam veel energie. Wanneer vitamine B12 al is ingepakt in micellen, hoeft je lichaam nauwelijks tot geen moeite te doen om het volledig potentieel op te nemen in de bloedbaan en te benutten. We hebben het hier over een lichaamsopname tot wel 99%. Dit is bijna even effectief als intraveneuze toediening van vitamine B12 (via een injectie)!

Hieronder een vergelijking van verschillende vitamine B12 supplementen en de effectieve lichaamsopname (biologische beschikbaarheid):

lichaamsopname-beste-vitamine-B12-supplementen


Conclusie: gemicelliseerde vitamine B12 is het beste

Wanneer je zoekt naar het beste vitamine B12 supplement, is de kwaliteit doorslaggevend.

Kwalitatieve verschillen zitten o.a. in:

  • De gebruikte grondstof(fen)
  • Het soort vitamine B12: actief of niet-actief
  • De manier van innemen
  • De gebruikte supplementsvorm: pil/poeder/capsule/druppels

Uiteindelijk zoek je naar het vitamine B12 supplement met de hoogste kwaliteit. Een supplement, waarvan het grootste gedeelte kan worden opgenomen in de bloedbaan en welke dus het meest effectief is. Voor wat betreft kwaliteit en effectiviteit kunnen we kort zijn: gemicelliseerde vitamine B12 druppels kennen met een lichaamsopname tot wel 99% de hoogste effectiviteit van alle verschillende vitamine B12 supplementen. Gemicelliseerde vitamine B12 wordt door de hoge biologische beschikbaarheid zelfs gezien als waardige vervanger van intraveneuze toediening (injectie) van vitamine B12.

Samengevat:

Gemicelliseerde vitamine B12 is de beste keuze wanneer je op zoek bent naar het beste vitamine B12 supplement.


Bekijk onze wateroplosbare, gemicelliseerde vitamine B12 druppels:

Het beste vitamine B12 supplement

Terug naar overzicht