• Herkomst supplement

    Het woord ‘supplement’ is oorspronkelijk afkomstig uit het Latijn en Frans. Supplementum betekent letterlijk ‘aanvulling’ en ‘supplēre’ betekent letterlijk ‘voltallig maken’. Het woord werd voor het eerst gebruikt in het jaar 1614. De betekenis van het woord kan dus erg letterlijk worden genomen. Een supplement is een aanvulling op je dagelijkse voeding.

  • Gevarieerde voeding

    Je hebt verschillende voedingsstoffen, mineralen en vitaminen uit voedsel nodig om alle processen in je lichaam probleemloos te laten verlopen. Vandaar dat een gevarieerde en evenwichtige voeding van groot belang is voor een goede gezondheid. Helaas kan om verschillende redenen niet altijd aan onze behoefte aan al deze verschillende stoffen worden voldaan.

  • Aanvullen voeding

    Hoe gezond je ook eet, soms is alleen je voeding niet genoeg. Wist je bijvoorbeeld dat slechts 20% van de volwassenen in Nederland dagelijks genoeg groenten (minimaal 250 gram) en fruit (minimaal 200 gram) binnenkrijgt? Vaak wordt er dan ook voor gekozen om belangrijke stoffen extra aan te vullen door middel van voedingssupplementen.

1 van 3

Wanneer en waarom heb je supplementen nodig?

Eénzijdig dieet

Bij een éénzijdig dieet krijg je te weinig verschillende voedingsstoffen binnen. Alle soorten mineralen en vitamines werken samen voor een optimaal resultaat. Wanneer er bepaalde stoffen ontbreken of te weinig aanwezig zijn in je voeding, kan dit ervoor zorgen dat verschillende lichaamsprocessen niet optimaal verlopen. Dit zou een reden kunnen zijn om ervoor te kiezen om deze tekorten aan te vullen door middel van supplementen.

Vegetariërs & veganisten

Wanneer je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt, kan het lastig zijn om voldoende calcium, ijzer, eiwitten en vitamine B12 binnen te krijgen via je voeding. Deze stoffen komen namelijk vooral in dierlijke producten voor. In dit geval kunnen supplementen nodig zijn en kan er gekozen worden voor inname van extra vitaminen in supplementvorm.

Doktersvoorschrift

In sommige gevallen worden bepaalde voedingssupplementen of vitamines voorgeschreven of aangeraden door je (huis)arts. Je huisarts kan doorgaans prima bepalen of je supplementen nodig hebt en hier eventueel een extra bloedonderzoek voor laten uitvoeren.

Medicijngebruik

Wanneer er medicijnen worden gebruikt, kan de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen groter worden door interactie met deze medicijnen. Ook kunnen medicijnen de opname van voedingsstoffen uit je voedsel verminderen. Ga bij medicijngebruik nooit zelf experimenteren met supplementen en overleg altijd met je (behandelend) arts of huisarts. Sommige supplementen kunnen de werkzaamheid van medicijnen zelfs verminderen.

Te weinig zon

Vitamine D wordt door ons lichaam zelf aangemaakt in de huid, onder invloed van zonlicht. Mensen waarvoor inname van extra vitamine D wordt aangeraden zijn kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen. Dit kan zijn doordat zij te weinig buiten komen of huid bedekkende kleding dragen. In bijvoorbeeld Nederland en België is de zonkracht gedurende een jaar vaak dusdanig laag, dat inname van extra vitamine D voor iedereen wordt aangeraden. Hier is dus een vitamine D supplement voor nodig.

Geraffineerde voeding

Veel van de voedingsmiddelen die we dagelijks eten zijn geraffineerd. Voorbeelden van zulke voedingsmiddelen zijn o.a. meel, witte pasta, zout, witte rijst, witte suiker en verschillende oliën. De delen die belangrijke voedingsstoffen bevatten zijn er in het raffinageproces uitgehaald, waardoor de kwaliteit van deze voedingsmiddelen daalt. Optimale energie-aanmaak door je lichaam is onmogelijk wanneer je (te) veel geraffineerd voedsel eet. Om deze energie-aanmaak te ondersteunen, moet er minder geraffineerd voedsel worden gegeten en kan er gekozen worden voor extra inname van supplementen naast de dagelijkse voeding.

(intensief) Sporten

Een goede en gevarieerde voeding is de basis. Toch wordt door sommige (top)sporters als aanvulling op hun voedingspatroon gekozen voor inname van extra voedingssupplementen. Deze supplementen kunnen helpen nét nog wat meer uit de sportprestatie te halen en beter/sneller te herstellen na zware inspanning. Vooral topsporters kiezen voor natuurlijke supplementen, welke geen gevaarlijke of verboden middelen bevatten.

Daling voedingswaarde

Door uitputting van de bodem en het gebruik van nieuwe plantenrassen, is de hoeveelheid voedingsstoffen in onze groente en fruit de afgelopen 40 jaar afgenomen. Veranderingen van teelttechnieken hebben daarnaast geleid tot een grotere opbrengst, maar ook tot afname van de hoeveelheid vitamines en mineralen in deze gewassen. Er wordt om deze redenen - naast een gevarieerde voeding – steeds vaker gekozen voor de inname van extra voedingssupplementen en vitamines.

Chronische klachten

Chronische klachten zorgen voor een grotere behoefte aan voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen zijn nodig om herstelwerkzaamheden uit te voeren in ons lichaam. Chronische klachten kunnen daarnaast gepaard gaan met een verminderde eetlust. In deze gevallen kan er in overleg met een behandelend arts worden besloten om de dagelijkse voeding aan te vullen met extra supplementen.

Bewerkte voeding

Tegenwoordig zijn steeds meer van onze voedingsmiddelen industrieel bewerkt, wat ten koste gaat van waardevolle voedingsstoffen. Vooral mineralen en vitamines die gevoelig zijn voor licht, zuurstof en verhitting (zoals bijvoorbeeld vitamine B) gaan hierbij verloren. Wist je dat we tegenwoordig nog slechts zo’n 4% onbewerkte voeding binnenkrijgen? Dit is voor veel mensen reden om te kiezen voor extra vitamines en supplementen.

Bloedsuikerspiegel

Wanneer de bloedsuikerspiegel onder controle gehouden moet worden, is het belangrijk om je bewust te zijn van verschillende voedingsmiddelen die de suikerspiegel (te) snel of (te) langzaam laten stijgen of dalen. Er wordt steeds vaker gekozen voor inname van supplementen om bloedglucosewaarden onder controle te houden. Dit gebeurt echter altijd in overleg met of op advies van de behandelend arts, die kan bepalen of je supplementen nodig hebt.

Heb je supplementen nodig?

Let dan hierop:

Voedingssupplementen dienen niet als vervanging van een gevarieerde voeding en gezonde leefstijl.

  • Kwaliteit en inhoud

    Er zijn gigantisch veel verschillende soorten supplementen op de markt. Vaak is goedkoop helaas duurkoop en bevatten goedkopere supplementen ingrediënten van lage kwaliteit, synthetische toevoegingen, conserveermiddelen en slecht opneembare vormen van bijvoorbeeld vitamines. Ook kloppen de verhoudingen van verschillende stoffen in de producten vaak niet.

  • Doktersadvies

    Twijfel je over het gebruik van supplementen? Of gebruik je misschien al vitamines of medicijnen op doktersvoorschrift? Overleg dan ALTIJD met je behandelend arts voordat je eventueel begint met supplementen. Ga bij klachten of twijfel niet zelf voor dokter spelen of je adviezen zoeken op Google. Schakel de hulp in van een (huis)arts en houd je aan dit advies.

  • Ongezonder eten

    Voedingssupplementen kunnen nooit dienen ter vervanging van een gevarieerde en evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging. Supplementen kunnen een positieve bijdrage leveren als aanvulling op een gezonde levensstijl. Wanneer je extra vitamines inneemt, kun je dus niet ongezonder gaan eten of vitamines uit voeding (bijvoorbeeld fruit of groente) overslaan.

  • Evenwicht en balans

    Alle vitamines en mineralen in je lichaam moeten in balans zijn en werken met elkaar samen. Bij bijvoorbeeld een vitaminetekort, kun je niet zomaar een grote hoeveelheid van deze vitamine innemen zonder dat dit invloed heeft op andere stoffen in je lichaam. Dit zorgt voor een scheve balans en kan zelfs gevaarlijk zijn. Overleg dus altijd met een arts.

  • Contra-indicaties

    Sommige supplementen en kruidenpreparaten gaan helaas niet goed samen met medicijnen. De werking van medicijnen neemt bij gelijktijdige inname van deze supplementen af of wordt tijdelijk geblokkeerd. Dit kan risicovol zijn. Overleg dus ALTIJD met je behandelend arts bij medicijngebruik of (chronische) ziekte.

  • Teveel supplementen

    Overdaad schaadt! Dit geldt ook voor de inname van supplementen. Supplementen zijn geen 'gezondheid in een potje', maar kunnen een serieuze aanvulling zijn op een gezonde levensstijl. Zomaar veel (multi)vitaminen slikken kan zelfs averechts werken! Overleg dus met je arts en zoek gerichte suppletie als aanvulling op je voeding.

1 van 6
Wateroplosbare CBD olie, dankzij MyCell Enhanced Technology - Volledig wateroplosbaar

Nieuwste generatie wateroplosbare supplementen

Heb je besloten dat je extra supplementen nodig hebt? Bekijk dan eens onze bijzonder hoogwaardige, 100% wateroplosbare botanicals en vitamines. Tot 20x snellere en effectievere werking dan 'ouderwetse' pil, poeder, olie of capsule, dankzij prijswinnende MyCell Enhanced Technology®.

Meer lezen