✔ 100% wateroplosbaar ✔ Tot 99% opneembaar ✔ Uitvoerig getest en veilig te gebruiken

Wat wetenschappers over supplementen zeggen

CBD wetenschappelijk

Producenten van (voedings)supplementen en vitamines moeten ervoor zorgen dat hun producten veilig te gebruiken zijn. In tegenstelling tot farmaceutische bedrijven, hoeven producenten niet te kunnen bewijzen dat de (voedings)supplementen en vitamines een effect hebben. Toch zijn er vele verschillende (voedings)supplementen en vitamines, waarvan het effect door wetenschappers wordt onderschreven. Voedingssupplementen zijn wereldwijd een miljoenenindustrie en dit is niet voor niets zo! Aan de volgende (voedings)supplementen en vitamines worden verschillende werking en effecten toegeschreven.


Vitamine D

Ons lichaam maakt met behulp van zonlicht zelf vitamine D aan. Mensen in koude landen of mensen die weinig buiten komen lopen dus risico op een tekort aan vitamine D. Ook geldt dit voor mensen met een donkere huidskleur. Melanine (pigment) vertraagt de productie van vitamine D in de huid namelijk. Naar schatting lijdt ongeveer een miljard mensen wereldwijd aan een vitamine D tekort. Een tekort aan vitamine D kan ons immuunsysteem verzwakken en ervoor zorgen dat spieren minder goed functioneren. Zelfs depressie wordt gelinkt aan een tekort aan vitamine D. Zeker in de koude wintermaanden kan het dus aan te raden zijn om een vitamine D supplement te gebruiken!

Kurkuma (Geelwortel/Koenjit)

Van geelwortel wordt gezegd dat het zou beschermen tegen reumatische klachten, hart- en vaatziekten, dementie en bepaalde soorten kanker. In veel Aziatische landen wordt geelwortel al eeuwen gebruikt als ontstekingsremmer en om de genezing van wonden te versnellen. Hoewel er (nog) geen sluitend bewijs voor is, komen er steeds meer aanwijzingen dat kurkuma (een stofje in geelwortel) echt deze bijzondere eigenschappen heeft.

Omega 3

Omega 3 is een vetzuur en dus eigenlijk geen vitamine. Het bestaat in verschillende vormen en deze vetzuren zitten vooral in vis of plantaardige producten zoals, noten, lijnzaad en koolzaadolie. Veel mensen krijgen echter niet voldoende Omega 3 binnen via het voedsel dat zij eten. Omega 3 zou zeer belangrijk zijn voor het goed werken van de hersenfunctie en zou daarnaast stemmingsstoornissen en de ziekte van Alzheimer kunnen voorkomen. Hier is echter geen hard bewijs voor.

Vitamine B12

Vitamine B12 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Dit betekent dat vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines bestaat. Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede en is van groot belang voor een goede weerstand. Daarnaast speelt vitamine B12 een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Mensen die geen dierlijke producten eten, zoals veganisten, kunnen een vitamine B12-tekort ontwikkelen. Zij kunnen dus overwegen om een vitamine B12-supplement te gebruiken.


Adviezen van wetenschappers

Van de Nederlanders die supplementen slikken zegt tweederde het verschil te merken. Maar wat wordt er nu precies geadviseerd door wetenschappers? Dit zijn enkele richtlijnen waar wetenschappers het over eens zijn:

  • Kinderen

Voor baby's van 0 tot en met 3 maanden die borstvoeding krijgen geldt een suppletie-advies van 150 microgram vitamine K per dag. Ouders met kinderen van 0 tot en met 3 jaar doen er daarnaast goed aan hun kroost dagelijks 10 microgram vitamine D te geven. Dit vermindert de kans op rachitis, een aandoening die kromme benen kan veroorzaken.

  • Zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen wordt net als jonge kinderen aangeraden 10 microgram vitamine D per dag te slikken: dit verkleint de kans op een baby met een laag geboortegewicht. Daarnaast is het gebruik van foliumzuur vlak voor en vroeg in de zwangerschap belangrijk. Daarmee verminder je de kans op geboorteafwijkingen als een open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte. Het huidige advies? Dagelijks 450 microgram foliumzuur, vanaf minimaal 4 weken voor de conceptie tot 8 weken erna.

  • Ouderen

Om vallen en botbreuken te voorkomen moeten vrouwen iets eerder met voedingssupplementen beginnen dan mannen: vanaf hun 50ste luidt het advies 10 microgram vitamine D per dag. Vanaf 70 jaar wordt aangeraden de dosis op te schroeven naar 20 microgram. Vanaf die leeftijd zouden ook mannen met vitamine D moeten starten, in diezelfde hoeveelheid.

  • Mensen met een donkere huidskleur

Mensen met een donkere huidskleur, mensen die te weinig buiten komen en mensen die een hoofddoek of sluier dragen maken zelf minder vitamine D aan. Voor hen geldt een suppletie-advies van 10 microgram vitamine D per dag vanaf hun vierde levensjaar. Kies voor een supplement met normale doseringen: maximaal 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

  • Veganisten

Hoewel 'vegan vloggers' dit detail nog weleens achterwege laten, doen veganisten er echt goed aan vitamine-B12-supplementen of verrijkte voedingsmiddelen te nemen, zegt het Voedingscentrum. 'Tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is bereikt: 2,8 microgram per dag voor volwassenen.' B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel.

► Bekijk onze supplementen


Bron: voedingscentrum.nl